tirsdag, oktober 03, 2006

Sjovt ord

Jeg fik lige en sms fra Anette for lidt siden, om jeg ville slå "Kjærve" op i ODS (Ordbog over det Danske Sprog). Ordet findes ikke som opslagsord; men jeg tænkte, at 'kj' nok var gammel staveform af nutidig 'k', så jeg slog "Kærv" op - med den tanke, at '-e'et var flertal. Det gav ordet "Kærv", der betyder 'et neg'.

Det sendte jeg retur til Anette, som kvitterede med et tak, eftersom det passede perfekt i sammenhængen i sangen "Jeg er havren...".

Den anden betydning af "kærv" er selvfølgelig den almindelige 'fordybningen i en skrue, som skruetrækkeren passer ned i'; men den har ikke haft en ældre form med 'kj', så det var ikke så oplagt heller.
/S

2 kommentarer:

Thomas Widmann sagde ...

Hvorfor slog hun det ikke selv op? ODS er jo på nettet.

Sebastian sagde ...

Det ved jeg ikke - måske ved hun det ikke (endnu), måske var det hyggeligere at sms'e mig?